Kométa ISON - už čoskoro nad našimi hlavami! (2013)

Vitali Nevski (vľavo) a Artyom Novichonok

Kométa C/2012 S1 ISON bola objavená 21.9.2012. Objavili ju Vitali Nevski a Artyom Novichonok prostredníctvom Medzinárodnej vedeckej optickej siete (International Scientific Optical Network) v ruskom Kislovodsku. Podľa skratky tejto pozorovateľskej siete dostala kométa označenie ISON. V čase objavu mala jasnosť 18,8 magnitúdy a nachádzala sa vo vzdialenosti viac ako 6 AU od Slnka. Podľa pozorovaní ďalekohľadu SWIFT má priemer okolo 5 km. Kométa sa pohybuje po parabolickej dráhe a teda sa predpokladá, že ide o jej prvé a posledné priblíženie k Slnku. Najbližšie k nemu bude 28.11.2013, kedy preletí perihéliom vo vzdialenosti len 1100000 km nad jeho povrchom (0,012 AU od stredu Slnka).  Keďže kométy sú pomerne krehké „zlepence ľadu a prachu“, je možné, že ISON neprežije vysoké teploty v blízkosti Slnka, prípadne sa vplyvom jeho gravitačného pôsobenia rozpadne. Ak to prežije, bude sa ďalej po oblohe pohybovať smerom na sever a bude pozorovateľná zo severnej pologule. Najbližšie k Zemi bude 26.12.2013 vo vzdialenosti okolo 64 miliónov km (0,429 AU).

Snímka z Hubblovho vesmírneho teleskopu zachytávajúca kométu vo vzdialenosti viac ako 620 miliónov km od Slnka.

Video v angličtine: Prelet kométy ISON okolo Marsu (Autor: Science@NASA)

Malú predpremiéru má kométa ISON pripravenú pre Mars. V najmenšej vzdialenosti len cca 11 miliónov km (0,0724 AU) okolo neho preletí už 1.10.2013. Sondy skúmajúce Mars z obežnej dráhy, ale aj rovery Opportunity a Curiosity na jeho povrchu, budú kométu sledovať. Pri pohľade z červenej planéty bude mať kométa jasnosť  2,5 - 3 magnitúdy a premietať sa bude do súhvezdia Jašterica.

Svetelná krivka kométy C/2012 S1 ISON z 20.9.2013. Neprerušovaná krivka zodpovedá predpovedanej
jasnosti, červené značky skutočne pozorovanej jasnosti. (zostavil Matthew Knight)

Predpovedanie jasnosti komét nie je jednoduché. Pôvodné predpovede jasnosti kométy ISON boli naozaj sľubné, no terajší vývoj ukazuje, že zjasňovanie sa spomalilo. Podobné spomalenie zjasňovania nie je u komét prichádzajúcich po prvý krát z Oortovho mračna raritou. Kométy sú  najnevyspytateľnejšími objektmi v slnečnej sústave a preto nám neostáva nič iné, len čakať. Mnohé predpovede sľubujú „kométu storočia“, čo je možno trošku prehnané, no naďalej sa očakáva, že kométa C/2012 S1 ISON bude veľkým zážitkom. Voľným okom by mohla byť pozorovateľná od polovice novembra na rannej oblohe a po prechode perihéliom až do polovice januára 2014.

Zdroj: Science@NASA; www.isoncampaign.org