Meteorický roj Perzeidy 2020
Zlatým klincom letného programu pozorovateľov meteorov býva pravidelný meteorický roj Perzeíd. Ešte relatívne teplá letná noc a pravidelnosť aktivity roja každoročne lákajú aj záujem laickej verejnosti.

Perzeidy sa zrejme po prvýkrát objavili v čínskych kronikách už v roku 36 n.l. V (západnej) ľudovej tradícii boli popisované ako „slzy svätého Vavrinca“, ktorého umučili 10. augusta 258 n.l. počas prenasledovania kresťanov rímskym cisárom Valeriánom. Vedecké štúdium roja začal v r. 1835 A. Quetelet. Perzeidy patrili k prvým pravidelným meteorickým rojom, ktorých existencia bola potvrdená štatisticky. Jeden z prvých údajov jeho o frekvencii získal E. Heis v r. 1839; až 160 meteorov za hodinu. Po objave kométy Swift-Tuttle v roku 1862 G. V. Schiaparelli zistil, že meteory majú dráhu prakticky identickú s touto kométou. Prvýkrát tak bol stotožnený meteorický roj s jeho materským telesom.

Z pozorovaní kométy v r. 1862 však bola určená dráha kométy s veľkou nepresnosťou (najmä v obežnej dobe; od 122 do 135 rokov). Takže astronómovia čakali jej ďalší návrat a s ním spojenú vysokú aktivitu Perzeíd celé 80. roky 20. storočia márne. Kométa sa neukázala. Ešte v roku 1902 sa objavil návrh stotožniť kométu Swift-Tuttle s kométou pozorovanou I. Keglerom 3. júla 1737 a na základe toho B. Marsden predpovedal jej návrat do perihélia na december 1992. Pozoroval ju astronóm-amatér Tscuruhiko Kiuchi a návrat kométy sa hneď prejavil výrazným rastom frekvencií roja; od spŕšky jasných meteorov pri splne Mesiaca 13. augusta 1992 (pozorovanej aj u nás) po frekvencie od 200 do 500 v roku 1993 v Európe a v USA. Odvtedy aktivita a frekvencie plynule klesajú, s výnimkou vlákien roja, uvoľnených z kométy pred mnohými obehmi (v roku 2009 viac ako 170, v roku 2016 viac ako 150 meteorov za hodinu). Budúci prechod kométy perihéliom nastane 12. júla 2126 a bude opäť sprevádzaný vysokou aktivitou roja.

Pozorovateľnosť tohtoročných Perzeíd najviac ovplyvní Mesiac. Najlepšie by bolo pozorovať v druhej polovici noci, kedy je radiant roja (miesto, z ktorého meteory zdanlivo vylietavajú, v súhvezdí Perzea) vyššie nad obzorom, no práve svit Mesiaca krátko po poslednej štvrti to bude kaziť. Očakávané maximum pripadá na 12. augusta v intervale od 15. do 18. hodiny SELČ a najvhodnejším časom na pozorovanie bude prvá polovica noci z 12. na 13. augusta 2020 až do východu Mesiaca, ktorý pokazí tú druhú. Pozorovať sa však dá aj skôr. Roj výdatne produkuje často jasné meteory už pár dní pred maximom, opäť však treba počítať s rušivým svitom Mesiaca. Oveľa priaznivejšie podmienky nastanú v budúcom roku, kedy pripadne maximum roja rovnako na noc z 12. na 13. augusta, úzky Mesiac však zapadne do polhodiny po začiatku nautického súmraku a pozorovať sa bude dať až do konca astronomickej noci 4:11 SELČ. Stačí už len veriť v  pekné počasie.

Hlavným údajom o pozorovaní meteorického roja je počet rojových meteorov (tie vyletujú zo zdanlivého radiantu a jeho úzkeho okolia) za časovú jednotku, spolu s ich zdanlivou maximálnou jasnosťou, odhadnutou podľa jasnosti porovnávacích hviezd. Pozorované frekvencie jednotlivých pozorovateľov sa redukujú na štandardné podmienky; polohu (výšku) radiantu v čase pozorovania, jasnú oblohu a jasnosť najslabších pozorovaných hviezd – limitnú magnitúdu. Interval pozorovania by v trvaní nemal klesnúť pod jednu hodinu a z miesta pozorovania by nemalo byť vidieť verejné osvetlenie a jasnú žiaru rozptýleného svetla blízkych miest. Sieť pozorovateľov meteorov koordinuje IMO – International Meteor Organization prostredníctvom stránky www.imo.net. Tam nájdete všetko od návodov na pozorovanie cez protokoly o pozorovaní a všetky ostatné dôležité pokyny. Jednoduchým pozorovaním tak môžete prispieť k poznanie rozloženia meteorickej hmoty v blízkosti Zeme, dôležitého parametra odhadu rizika zrážky Zeme s telesami medziplanetárnej hmoty.

Krajská hvezdáreň v Žiline má pre vás na budúci týždeň pripravených pár podujatí. Práve v čase maxima, v stredu 12. augusta 2020 o 20:30 sa koná večerné pozorovanie pre verejnosť na Kysuckej hvezdárni v Kysuckom Novom Meste, kde s trochou šťastia určite nejakú tú Perzeidu aj uvidíme. Následne sa v piatok 14. augusta 2020 o 20:30 na Pozorovateľni na Malom diele v Žiline koná posledné z podujatí "Letné astronomické kino", ktorého témou budú, ako inak, práve meteorické roje a Perzeidy. Budeme radi, ak nás navštívite a strávite pozorovanie s nami.
Viac informácií nájdete napríklad tu.

RNDr. Miroslav Znášik, Krajská hvezdáreň v Žiline.