Odborná činnosť V/2022

Hlavným obsahom odbornej činnosti v oblasti pozorovania premenných hviezd v mesiaci máj 2022 bolo pozorovanie premenných hviezd v programoch SPHE pri ČAS.

V.   2022
28   pozorovania premenných hviezd celkovo
55   meraní publikovaných v databáze B.R.N.O.
6   meraní publikovaných v databáze AAVSO zdieľaných ostatnými pozorovateľmi na svete

Na Kysuckej hvezdárni v Kysuckom Novom Meste pracujú dve automatické CCD kamery na záznam meteorov - kamera AMOS v rámci slovenskej profesionálnej siete SVMN (Slovak Video Meteor Network) a kamera NFC (Narrow Field Camera) v rámci stredoeurópskej siete pozorovania aktivity meteorov (Central European MEteor NeTwork). Kamera AMOS v máji počas 17 nocí zaznamenala 55 meteorov.

Sme zapojení v tíme SUNGRAZER PROJECT, ktorý sa zaoberá objavovaním nových komét analýzou dát zo sondy SOHO.

Meteorický dážď  - Tau Herkulidy

Predpovedaný meteorický dážď, ráno 31. mája 2022, nakoniec nedosiahol očakávané intenzity.
Viac o Tau Herkulidách sa dočítate napríklad v našom článku tu a o expedícii za pozorovaním v článku Doc. RNDr. Juraja Tótha, PhD. na stránke: https://fmph.uniba.sk/detail-novinky/back_to_page/fakulta-matematiky-fyziky-a-informatiky-uk/article/meteoricky-roj-tau-herkulid-1/.

Astrometria objektov NEO:

Pokračuje spolupráca s NASA, Minor Planet Center a Planetary Defence pri pozorovaní už známych NEO objektov a nových objektov s provizórnym označením na NEOCP. Výsledné dáta sú zasielané do databázy Minor Planet Center kvôli spresňovaniu ich dráh v slnečnej sústave.

V mesiaci máj bolo vykonaných 40 meraní astrometrie už známich NEO a 10 meraní nových objektov z NEOCP s prevažne použitím ďalekohľadu Orion Optics UK ODK16 - 16" F/6.8 Optimised Dall Kirkham, red. 0,81 kamerou C2-12000. Výsledky boli publikované na NEOCP confirmation page a v oficiálnych cirkulároch NEOCP.

Zhrnutie follow-up astrometrie za máj 2022 nájdete tu.

Na pracoviskách Krajskej hvezdárne v Žiline pozorujeme slnečnú aktivitu vo fotosfére a chromosfére vizuálne aj fotograficky. Na Pozorovateľni na Malom diele v Žiline bolo v máj 2022 uskutočnených 11 vizuálnych pozorovaní fotosféry so zakresľovaním a na Kysuckej hvezdárni v Kysuckom Novom Meste 19 vizuálnych pozorovaní. Tieto slúžia o.i. na určenie predbežného relatívneho čísla slnečných škvŕn v rámci programu SIDC ako základnej charakteristiky slnečnej aktivity.
Aktivita Slnka naďalej rastie. Rozsiahla skupina AR3014 bola počas niekoľkých májových dní na disku viditeľná aj voľným okom.

Iné aktivity